Tuesday, September 1, 2009

Tajuk Kite Hari Adalah Hari Raya

Kita boleh cerita apa saja pasal hari raya....
x kesah la pasl persiapan seperti baju raya kaaa....
kuih raya kaa....kasut raya kaaa....langsir raya kaa....atau pun
yang paling org suka duit raya...

tp hari ni saya lebih berminat nk cite pengalaman saya kutib duit raya masa kecil dulu...
masa tu umur saya dalam lingkungan 9 tahun...tahun tu saya beraya di kampung sebelah
abah di Seberang Perai...biasanya saya akan beraya bersama sepupu saya nama die Sal Sinah tapi nama glemor die Sham..umur die pun masa tu baru 14 tahun...lepas je sembahyang raya saya dan Sham apa lagi terus pergi beraya keliling kampung besama adik saya azad yang pada masa tu baru berumur 5 tahun...habis kami pusing sampai nk tercabut lutut ni...biasa laa masa tu kami kn budak lagi rumah yg kami pergi pun kami pilih yg besar je...sbb bagi kami yg besar tu duitnye dah tntu besar hehhe...ade la rumah yg suruh makan dulu ade yg terus bagi duit raya...pada zaman saya dulu kebanyakn rumah mnjemput kami masuk tp zaman sekarng ni hanya terus bagi duit...zaman sy tu smpai nk terkeluar makann segala ketupat, lemng haiyaaaa....dah penat berjalan adik pulak merengek nak balik pe lagi kami pun balik hantr adik....tp sy dan Sham x puas beraya lagi sampai laaa Sham bagi Idea nk naik moto pergi raya...mase tu Sham pun boleh bawa moto tp masih merangkak lagi laaa...abah n mak mmang dah x bg sbb tkut jatuh ke hapa....sepupu dah mengalah tp sy degil paksa sepupu naik jugak...so die pun ikut laa khndak saya ni...mula2 kuar umah tu ok jeee bawa dalam keadaan stabill tp tibe "dushhhhh" sume org dalam umah kuar nk tngok...upenye sy ngn sepupu dah bermandikan air longkang dan minyak petrol..haiyakk....habis baju raya saya kena rendam sehari sbb nk hilangkn bau hehehe....pe lagi kena marah laaa...raya kemana hapa pun x dpt...kena duduk rumah diam2....ha tu laaa kisah nya....tp bile ingat balik lawak la pulak....hehehe ni kite sinopsis dr cerita banyak lagi klu nk cerita hehehe....klu korang ade cerita boleh kongsi sama-sama k...

No comments:

Post a Comment